zo krijg je als trainer meer zelfvertrouwen voor de groep.

7 tips die jij morgen al kunt toepassen op al jouw sessies, workshops of trainingen.
Met deze tips ga jij je zekerder voelen wanneer je voor een groep staat.

Tip 1: Hoe leert ons brein

  • Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met theorieën die het brein centraal stelden, gaf het me praktische handvatten waarmee ik opnieuw naar mijn bestaande trainingen kon kijken. Ik heb met die inzichten mijn theorieblokken weten te halveren. Wil je weten hoe? Kijk eens naar deze principes en leg je eigen programma er eens naast:
  1. Bewegen gaat boven zitten.
  2. Praten gaat boven luisteren.
  3. Schrijven gaat boven lezen.
  4. Diversiteit gaat boven eenzijdigheid (wees dus niet bang om af te wisselen).

Voorbeeldje: Ik teken tegenwoordig een model alleen qua vorm, en geef deelnemers in tweetallen, samen met bijvoorbeeld het leerboek of het Internet, 20 minuten om van de vorm een inhoudelijke presentatie te maken. Of ze het model nu goed of niet goed invullen, in beide gevallen kun jij heel gemakkelijk de theorie eraan koppelen. En soms levert het voor
de groep hilarische leermomenten op.

Tip 2: Zalig de onwetende

  • Jij hoeft als trainer niet alle antwoorden te weten. Sterker nog, de kennis en ervaring van de groep bij elkaar opgeteld, is meer dan de som der delen. Dus ga er maar vanuit dat een groep gezamenlijk meer weet dan jij alleen. Ook wel een rustgevend idee toch? Kun je nog eens achterover hangen als trainer.

Tip 3: Noem het een experiment

  • Doe je een werkvorm voor het eerst? Of merk je dat een groep iets anders nodig heeft dan jij in je programma rekening mee gehouden hebt. Je mag altijd een afslag of een zijweggetje inslaan, noem het gewoon een experiment. Toen ik een keer met een gezelschap werkte dat moeite had met gedragen besluiten nemen, deed zich aan het begin van de
    eerste dag al een situatie voor waar dit uit bleek.

Een genomen besluit werd medegedeeld en de rest van het gezelschap was duidelijk niet gecharmeerd van de manier waarop. Het was voor mij de ideale gelegenheid om meteen een oefening met de groep te doen. Natuurlijk was het de bedoeling om daar gedurende de tweedaagse training naartoe te werken, maar de groep stond er wel voor open om met mij een experimentje aan te gaan.

En raad eens? Hetzelfde besluit kwam eruit, maar nu met toestemming van de hele groep. De inbrenger van het besluit veranderde van een gesloten naar een open houding. En ik was een stuk wijzer over hoe het er in de werkpraktijk ook vaak aan toeging.

Tip 4: Mensen leren samen

  • Stel je krijgt een vraag uit de groep. Hoe vaak heb jij de neiging om het antwoord te geven? Precies! Zoals zoveel mensen, zijn we geprogrammeerd om op een vraag een antwoord te geven. Maar wat als je de vraag meteen centraal kunt stellen en de groep gezamenlijk een antwoord laat formuleren? Ik wil te plekken nog wel eens een werkvorm van maken. “Goeie vraag, formeer maar eens twee groepjes en bedenk 3 mogelijke antwoorden.”
Leren doe je samen | YNtraining

Tip 5: Durf directief te zijn

  • Ben jij vaak wat voorzichtig met het formuleren van een opdracht? Gebruik je woorden als: ‘Ik zou graag willen dat..’ of ‘Het is misschien een goed idee om…’ Zeer waarschijnlijk blokkeert het je groep niet om aan de slag te gaan met wat je ze vraagt, maar je impact is wel kleiner. Let maar eens op wat er gebeurt wanneer je directief een groep aan
    de slag zet. ‘Let op, we gaan nu aan de slag met…’. Het laat het vertrouwen van jouw deelnemers in jou als trainer groeien, want je geeft ook het signaal af dat jij de regie hebt
    over het leerproces. En als bonus krijg je ook meer flow in je training.

Tip 6: Succes ervaringen beleven

  • Als je wilt dat mensen in jouw training ook echt met het geleerde aan de slag gaan in de praktijk, moet je zorgen dat het vertrouwen in eigen kunnen groeit. En dit vertrouwen
    groeit door succes te ervaren. Dit doe je het liefst al tijdens de training. Om dit te organiseren in je training kun je in elk geval 2 dingen doen:
  1. Bouw herkansingen in. Natuurlijk is een ‘faal’-ervaring een goede manier om de noodzaak tot veranderen te benadrukken. Maar bedenk ook van tevoren hoe je deelnemers
    de kans kunt geven om nog een keer te oefenen, om op die manier te ervaren wat nieuw gedrag hen oplevert.
  2. Knip grotere vaardigheden op in kleinere. Bijvoorbeeld bij een training over feedback. Je kunt mensen gelijk laten oefenen met de hele feedback methode. Beter is het om eerst
    alleen te oefenen met feitelijk observeren en zo stap voor stap de methode uit te bouwen.

Tip 7: Demonstreer

  • Wanneer we iets voordoen, activeren we de spiegelneuronen van de mensen die naar ons kijken. En dat helpt het leerproces. Niets voor niets is de uitspraak: ‘kinderen doen
    niet wat je zegt, maar doen wat je doet.’ En voor ons volwassenen geldt dat nog steeds. Wil je graag dat je deelnemers een hand opsteken op een vraag, doe het zelf ook.

Gaan deelnemers oefenen met bijvoorbeeld een rollenspel? Geef eerst een korte demonstratie. En misschien denk je nu wel, moet dat foutloos? Nee hoor, het is gelijk een leerkans voor de hele groep. En mooie bijvangst is dat een oefening een stukje minder spannend wordt, want fouten maken mag!